Abdominoplastika vás zbaví povislé kůže na břiše

Abdominoplastika neboli plastika břicha je zákrok, který odstraňuje přebytečné tkáně a kůži pro vytvoření hladšího a tvarovaného břicha. Pokud břišní svaly zcela ochabnou, svalstvo už nelze zpevnit pouhým cvičením, a povislá kůže se tak musí odstranit chirurgicky.

Narozdíl od liposukce podstupují abdominoplastiku ti, kteří zhubli. Nejčastějšími pacienty jsou proto ženy, kterým se vlivem několika porodů břišní svaly nenávratně povolily.

Ochabnuté břišní svaly mohou trápit také ty, kteří prodělali operaci nebo větší výkyvy hmotnosti. Slabé břišní svalstvo ale může zapříčinit i dědičnost. Pacienti trpící ochablými svaly a povolenou kůží pociťují v oblasti břicha těžkost, discomfort i svědění, nemluvě o nepříjemných estetických problémech. Pokud povislou kůží trpíte i vy, možným řešením může být právě abdominoplastika.

Kdy je nutná liposukce a kdy abdominoplastika?

Abdominoplastika je vhodný zákrok pro všechny, kteří trpí povoleným břichem kvůli svalové uvolněnosti, přebytečné kůži a tuku. Nepoužívá se však při řešení nadbytečné váhy. Operaci břicha by tak měli zvoli ti, kteří prodělali těhotenství nebo masivní úbytek na váze. U jedinců s izolovanými "kapsami" tuku může být tou nejlepší volbou zase liposukce. Ideálními kandidáty pro liposukci jsou obecně pacienti disponující dobrým svalstvem a tónem pleti, kteří však potřebují zeštíhlit.

Mohu zkombinovat abdominoplastiku spolu s liposukcí či zvětšení prsou?

Operace břicha se často kombinuje spolu s dalšími chirurgickými zákroky v takzvaném maminkovském balíčku. Ženy po porodu si mohou spolu s liposukcí a úpravou kůže na břiše zároveň zvětšit či zmenšit ňadra. Výhodou kombinace zákroků je úprava zevnějšku jednoduše a naráz, takže pacientky nemusí podstupovat vícero zákroků.

Jak probíhají předoperační testy a přípravy?

Vedle běžných předoperačních testů počítejte v některých případech i s ultrazvukovým vyšetřením břicha. Další testy jsou pro účely poskytování anestezie. Pacient musí mít dobrý zdravotní stav a nesmí trpět žádnými vážnými chorobami. Je taky možné, že po konzultaci s vaším plastickým chirurgem bude nutné změnit některé léky, které užíváte. Pacient je na klinice přijat ráno v den operace. Šest hodin před zákrokem již pacient nesmí požívat jídlo, před samotným výkonem pak podstoupí důkladné antiseptické umytí břicha a budou mu podána antibiotika.

Je operace břicha bolestivá?

Pokud pacient podstupuje pouze abdominoplastiku, bude zákrok trvat přibližně dvě až tři hodiny. Po celou dobu je však pod vlivy anestetik. Po operaci většina pacientů nepociťuje během několika prvních dnů výraznější bolest, jelikož se dá obvykle dobře zvládat pomocí léků. Většina pacientů je připravena vrátit se do práce a pokračovat v jejich každodenní činnosti do 2 týdnů.

Existují při abdominoplastice nějaká rizika?

Možnými problémy může být hematom (krevní sraženina), sběr tekutin nebo infekce, pomalé hojení ran nebo jizvy. Každá operace s sebou nese také riziko spojené s anestezií a pooperačním omezením pohybu. Z toho plyne i jisté riziko vzniku krevních sraženin v žilách dolních končetin a součástí zákroku jsou i opatření, kterými se podobným komplikacím předchází. Před samotnou operací je proto nutná konzultace s plastickým chirurgem, se kterým také můžete probrat vaše případné dotazy.

Jak probíhá pooperační ošetření?

Pro mnoho pacientů je zpočátku velmi uklidňující polštář pod koleny nebo nadzvednutá horní polovina postele. Drenážní trubka bude připojena po dobu 2 dnů na odkapávání a odvádění nadměrné produkce tekutiny a krvi v podkoží. Po počátečním období odpočinku po dobu 2-3 dnů je pacient schopen chodit, chůze ve vzpřímené poloze však může být během prvních dnů obtížnejší, ale do dvou týdnů se vše vrátí do normálu. Běžnou stravu podávanou orálně si můžete dopřát již den po operaci. Stehy jsou vstřebatelné, a proto nevyžadují odstranění, ale po dobu 10-14 dnů je potřeba na krytí rány využívat ochranný obvaz.

Jak se po operaci chovat?

Je potřeba nosit kompresní oděv zhruba po dobu 6 týdnů, jelikož přispívá k zachování pevnosti břicha. Návrat k normální činnosti a práci je možné do 2-3 týdnů. Pokud to lze, vyhněte se ohýbání či zvedání závaží v průběhu asi 3 měsíců. Nově vzniklá jizva po zákroku bude skrytá pod spodním prádlem.

Kdy mohu začít cvičit?

Mírné cvičení může být obvykle obnoveno za 2 týdny. S intenzivnějším cvičením, jako je například běh, zvedání těžkých břemen a břišních silových cvičení, je možné začít zhruba 6-12 týdnů po operaci. Přesná doba je individuální a závisí na rozsahu vaší operace a na vaší toleranci bolesti nebo fyzických požadavků.

Kdy budou k vidění výsledky operace?

Pacienti si všimnou dramatického zlepšení kontury jejich břicha již bezprostředně po operaci. Čím víc bude otok v průběhu několika týdnů ustupovat, tím víc budou znatelné výsledky abdominoplastiky.

Jsou výsledky operace trvalé?

Díky zdravému životnímu stylu skládájícího se z pravidelného cvičení a zdravé výživy by měly dosažené výsledky abdominoplastiky setrvat. Významnější zvýšení tělesné hmotnosti nebo těhotenství může způsobit, že se břišní svaly opět roztáhnout a zvrátí výsledky ošetření. Pacienti by měli mít proto na vědomí, že plastická chirurgie není permanentní a tělo se bude i nadále měnit v důsledku stárnutí nebo gravitace. Ženy by s abdominoplastikou měly počkat až po ukončení plánovaného těhotenství. To jim pomůže maximalizovat a prodloužit výsledky operace břicha.