Proč je důležité znát sílu skusu?

Máte problémy s bolestí čelistních kloubů? Skřípete zuby? Nemůžete se zbavit bolesti hlavy, šíje a neví si s Vámi rady ani Váš neurolog? Možná je nejvyšší čas absolvovat speciální vyšetření skusu – tzv. okluzní analýzu.

Zjistit sílu skusu pacienta na styčných plochách jednotlivých zubů bylo po dlouhá léta prakticky nemožné. K jeho posouzení se tak dodnes používá artikulační papír nebo vosky. Ani jedna z těchto metod však přesně nezměří čas ani sílu skusu. Zhodnocení výsledků u artikulačního papíru nebo vosků tak bývá do značné míry postaveno jen na subjektivním úsudku lékaře.

Znát rozložení žvýkacích sil na jednotlivé zuby je přitom velmi důležité. Při skousnutí může být skus nestabilní, způsobit bolest, odlomení části zubní výplně, onemocnění dásní, ztráty zubů, bolesti hlavy a poruchy čelistního kloubu.

Spolehlivé řešení tak přinesl až přístroj T-Scan ® určený speciálně pro analýzu skusu (tzv. okluzní analýza). Unikátní patentovaná technologie vyvinutá ve spolupráci s prestižními Massachusetts Institute of Technology (MIT) a Tufts University poskytuje data, která umožňují zubaři lépe zhodnotit a posoudit skus pacienta. Dnes tento přístroj používají stomatologové v renomovaných klinikách nejen při aplikaci zubních implantátů, ale také při zhotovování výplní, můstků, korunek a fazet. Technologie T-Scan® je pro ně neocenitelným pomocníkem, který při diagnóze pacientova skusu neomylně ukáže, co je a co není správně. S trochou nadsázky bychom mohli říct, že zhotovovat výplně a implantáty bez předchozí okluzní analýzy je podobné jako seskok padákem bez padáku.